Jeg ryddet i gamle filer på PC'en min i dag! Det er sånt man gjerne gjør når man fortvilt forsøker å finne alternativer til eksamenslesing... Her fant jeg mye rart, blant annet et påbegynt klagebrev til Norwegian!
Jeg og Norwegian har en rufsete fortid og sannsynligvis en rufsete fremtid. Jeg må være den beste kunden de har - jeg har til nå kjøpt og betalt til sammen 5 reiser som jeg ikke har brukt. Burde få julekort av de... De 5 reisene har alle ulike historier, men her er historien bak det påbegynte klagebrevet!
Vel, så skulle vi på fisketur. Og ikke noe tull - vi skulle til Troms på fisketur. "Vi" i denne sammenhengen er da meg og min faste turkompis Yngve. Med Norwegian er det slik at det nytter ikke å bestille tur fra Bergen til Tromsø. Man må først reise Bergen - Oslo, og så reise Oslo - Tromsø. Det innebærer at man må sjekke inn igjen i Oslo etter at man har flydd fra Bergen.
Helt greit for oss. Flyet fra Bergen landet 16.55, og flyet til Tromsø gikk 17.50. Altså bortimot en hel time på Gardermoen til rådighet. Plenty tid.
Kl 16.55
Flyet fra Bergen landet presis, vi gikk til bagasjebåndet og ventet på sekker og fiskestenger. Sekkene kom - både min sekk og Yngve sin sekk. Folk stirret på oss som om vi skulle vært på vei til overvintring på selveste Nordpolen. Ingenting er hensatt til tilfeldighetene når vi skal på tur. Er det tur så er det tur. Og en sekk skal være tung. Men, som sagt sekkene kom og vi var nesten fornøyde. Det eneste som manglet var 2 sett med fiskestenger. De kom nemlig ikke. Etter ca 15 minutter fant vi ut at det var lurt å spørre en eller annen.
Det viste seg at fiskestengene ikke hadde blitt plassert på båndet, men i stedet trillet inn i bagasjehallen på en egen liten vogn. Den lille vogna hadde så umiddelbart blitt inneparkert av 15 andre vogner med bagasje fra Malaga. Eller noe sånt.
Men vi fant fiskestengene og beveget oss oppover i etasjene på Kaosmoen for å sjekke inn til Tromsø. Klokken var nå 17.15, og vi hadde fortsatt plenty tid. Etter noen minutter i kø foran innsjekkingen var det endelig vår tur.
Kl 17.22
- Nei, beklager, sa en feminin mannsperson bak disken. - Dere må sjekke inn senest en halvtime før avgang. Det er 2 minutter siden.
- "Beklager"?, sa vi. Vi skal fly til Tromsø nå. Hva gjør vi?
- Ingen problem! Sa den feminine og service-innstilte Norwegians-mannen. - Dere går bare rett til Gate'en og dropper bagasjen der!
Supert! Rett til Gate'en. Droppe bagasjen direkte ned til bagasjefolka. Ingen innsjekking. Hvorfor gjør vi ikke dette hver gang?
Vi forstod fort hvorfor vi ikke gjør dette hver gang når vi forsøkte å gå gjennom sikkerhetskontrollen på Gardermoen med til sammen 10 kniver, 6 fiskestenger og 1 stk eksemplar av Tom Clancy's "The lessons of Terror". En liten hær rødkledde vektere glodde på oss etter at sekkene gikk gjennom røntgenmaskinen.
- Vi fikk beskjed om å gå til Gate'en med bagasjen, sa vi til de etter hvert 8-10 vaktene i sikkerhetskontrollen. Vi gjentok beskjeden til de ytterligere 5 vaktene som kom løpende.
Etter litt om og men fikk vi klarhet i følgende regel: "Passasjerer som skal gjennom sikkerhetskontrollen med bagasje må eskorteres av personell fra flyselskapet". Javel. Hvorfor sa ikke den feminine mannen det til oss?
Kl 17.35
Tilbake i innsjekkingen og 1 stk feminin mann smiler bredt til oss når vi kommer. Vi smiler ikke tilbake lenger.
- Du blir med oss gjennom sikkerhetskontrollen. Og vi har dårlig tid, sa vi til femi-mannen.
- Ja, jeg kan bli med gjennom kontrollen, sa femi-mannen. - Men det er ikke vits i, forstår dere.
Nei, det forstod vi ikke.
- De... dingsene... sa han, mens han sleng-pekte på fiskestengene våre på en måte som bare en veldig homofil person kan gjøre det. - Det er spessssialbagasje, så de får dere ikke med dere inn dit uansett om jeg er med eller ikke.
Neivel, takk skal du faen meg ha.
- Du kunne kanskje NEVNT det... Rakk jeg akkurat å begynne, i en høflig men bestemt tone før Yngve gikk i luften ved siden av meg og fortalte den feminine mannen nøyaktig hva han der og da mente om kombinasjonen av feminine menn og dårlig service. Gjerne litt for høyt, gjerne slik at hele Kaosmoen fikk det med seg.
Nye blikk fra vaktene..
Kl 17.37
Vi innser nå at dette går dårlig. Flyet kommer til å lette om 13 minutter, og vi kommer ikke til å være ombord. I følge den feminine Norwegians-ansatte har vi stort sett bare et alternativ - booke om billettene våre.
Kl 17.38
Vi står i kø foran skranken til Norwegian. Vi er nesten fremst i køen. Damen i skranken er veldig serviceinnstilt, og bruker rundt 7 minutter på å ekspedere fyren før oss, og videre 7 nye minutter på å snakke i telefonen mens vi stod og stirret på henne. Vi lot oss ikke irritere nevneverdig - flyet vi skulle booke om til gikk ikke før om 4 timer likevel.
Kl 17.52
Damen i ombookingsskranken er ferdig i telefonen. Det var en morsom samtale, med en annen Norwegian-dame på tvers av gulvet. Vi forstod det når vi så at de gestikulerte til hverandre samtidig som de pratet.
- Nei, beklager, sa Norwegiansdamen i skranken. - Billetter kan ikke bookes om etter at flyet har lettet. Det er nå 2 minutter siden.
Vi sier ingenting. Dette topper alt. Trodde vi. Men så kommer det:
- Vil dere kjøpe to nye billetter til Tromsø?
Da klarte jeg heldigvis å hugge tak i kragen til Yngve før damen ble uføretrygdet på stedet og vaktene (som fortsatt kikket på oss) virkelig fikk jobbe for pengene sine. Fisketur i Troms er fortsatt bedre enn glattcelle - men Norwegian har fått nok penger av oss.
Vi gikk til SAS i nabo-skranken.
- Tromsø. Så fort som mulig. Fiks.
- Eh.. Det blir kanskje liiiiitt dyrt, sa den lettere nervøse SAS-ansatte bak plexiglasset mens han krympet litt.
Han hadde sett hendelsesforløpet hos Norwegian og syntes muligens ikke at et plexiglass var den fullkomne beskyttelsen han gjerne ville hatt akkurat der og da. Vi var vel fortsatt ikke så blide.
- Fint, sa vi. Spiller ingen rolle. Billetter.
- Det blir... eh.. 11 526 kroner, sa SAS-mannen.
Så vi dro kortet, sjekket inn og drakk oss fulle i avgangshallen.
Ikke fikk vi særlig med fisk heller.
...og hvorfor ikke klagebrevet ble sendt til Norwegian? Jo, fordi på Norwegians nettsider står det tydelig beskrevet (innimellom de 349 sidene med betingelser man må krysse av for at man har lest, pugget og forstått før man bestiller) at man må påregne minimum 1 time
mellomrom mellom uavhengige flights. Og vi hadde 55 minutter.
Vel, det er vel ikke akkurat en time, er det?
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar